بسم ا...
چقدر محرم و عاشورای امسال سنگین بود.....
پای سخن روحانیون متفاوتی نشستم ولی متاسفانه همگی عاشورا را یا در حجاب یا در اشک و آه یا در لب خشک حسین و چیزهائی از این قبیل خلاصه کردند و تمام!!!
آیا واقعا هیچ یک نفهمیده ایم که حسین-ع قیام کرد تا حکومت ظلم برچیده شود؟!!!
نفهمیده ایم یا به گونه ای دیگر تفسیر میکنیم!
مطلب جالبی در کتاب حماسه ی حسینی شهید مطهری که سعی کرده بودند در قالب مثال نمونه ای از تحریف معنوی رو توضیح بدند خوندم که واقعا قابل تامل و پر از حرف بودکه قوتی دوباره گرفتم!
در روزی که مسجد مدینه را بنا میکردند عمار یاسر فوق العاده تلاش صادقانه میکرد، نقل کرده اند که پیغمبر اکرم فرمود:یا عمار! تقتلک الفئه الباغیه! ای عمار ترا دسته ای می کشند که سرکشند اشاره به آیه 9 سوره حجرات که می فرماید:اگر دو دسته از مسلمانان با یکدیگر جنگیدند و یک دسته سرکشی کرد شما به نفع آن دسته دیگر علیه دسته سرکش وارد شوید و اصلاح کنید. لهذا عمار که در صفین در خدمت امیرالمومنین بود وزنه بزرگی در لشکر علی شمرده میشد حتی افراد ضعیف الایمانی بودن که تا وقتی که عمار کشته نشده بود هنوز مطمئن نبودند عملی که در رکاب علی میکنند بحق است یعنی کشتن معاویه و سپاهیان او جایز است روزی که عمار به دست اصحاب معاویه کشته شد ناگهان فریاد از همه جا بلند شد که حدیث پیغمبر صادق آمد بهترین دلیل برای اینکه معاویه و یارانش بر باطل اند این است که اینها قاتل عمار هستند و پیغمبر اکرم در گذشته خبر داده بود که عمار را دسته ای میکشند که سرکشند!
و ان طائفتان من المؤمنین اقتتلوا فاصلحوا بینهما فان بغت احداهما علی الاخری فقاتلوا التی تبغی حتی تفئ الی امر الله(1)
امروز مثل آفتاب روشن شد که لشکر معاویه لشکر ظالم و ستمگر هستند و حق با لشکریان علی است پس به نص قرآن باید به نفع لشکریان علی علیه لشکریان معاویه وارد جنگ شد این قضیه تزلزلی در لشکر معاویه ایجاد کرد معاویه که همیشه با حیله و نیرنگ کار خود را پیش می برد اینجا دست به یک تحریف معنوی زد چون نمی توانست سخن پیغمبر را انکار کند چرا که نزدیک به پانصد نفر در آنجا بودند که شهادت می دادند که ما این جمله را از پیغمبر شنیدیم!شامیها به معاویه اعتراض کردند که عمار را ما کشتیم پیغمبر چنین گفته است معاویه گفت اشتباه کردید درست است پیغمبرچنین فرمود اماعمار را ما نکشتیم گفتند لشکریان ما کشتند!
گفت نه! عمار راعلی کشت که او را به اینجا آورد و موجبات کشته شدنش را فراهم کرد!!!
استاد مطهری در جای دیگر از کتابشان برای اینکه قیامی مقدس باشد را این ذکر میکنند که آن قیام با یک بینش و درک و بصیرت قوی توام باشد یعنی چه؟یعنی یک وقت مردم اجتماعی خودشان در غفلتند بی خبرند نمی فهمند و جاهلند یک فرد بصیر چیز فهم و با درک پیدا می شود که درد این مردم را صد درجه از خودشان بهتر میفهمد در وقتی که دیگران هیچ چیز را نمی فهمند و درک نمیکنند و در ظاهر هم نمی بینند یک فرد بصیر و چیزفهم پیدا مکیشود که قیام و نهضت میکند بیست سال سی سال و پنجاه سال میگذرد تازه ملت بیدار می شود که فلان شخص که قیام کرد حرکت کرد نهضت کرد چه منظورهای مقدسی داشت!
مثل مرحوم سید جمال الدین اسد آبادی که در حدود شصت هفتاد سال پیش قیام کرد و یک نهضت اسلامی در کشورهای اسلامی بپا کرد شما امروز که تاریخ این مرد را می خوانید میبینید واقعا غریب و تنها بوده درد و دوای ملت مسلمان را احساس میکرد ولی خود ملت نمی فهمیدند خود ملت او را مسخره میکردند ملت از او حمایت نمیکرد حال که زوایای تاریخ درست روشن میشود میبینیم این مرد چه چیزهائی در آن روز میفهمید که اساسا نود و نه درصد ملت ایران نمی فهمیده اند!(2)
الله اکبر...
................................................................................
1.سوره حجرات آیه 9
2.کتاب حماسه حسینی-متفکر شهید استاد مرتضی مطهری